Mugikortasun Jasangarriaren Sailak ostiral honetan jarriko du martxan Gernikako geltoki berria

0
  • Atari berriak hirigintza integrazioa eta trenak inguruan duen inpaktu bisuala eta akustikoa murriztea bilatzen du
  • Amorebieta-Bermeo adarrean 10 milioi euroko inbertsioa egin da azken bi urteetan

Eusko Jaurlaritzako Mugikortasun Jasangarriaren Sailak, Euskal Trenbide Sarearen bitartez, Gernikako tren geltoki berria jarriko du martxan ostiral honetan, Urriko Azken Astelehenaren bezperan. Egun horretan dozenaka mila pertsona hurbiltzen dira foru hiribildura, horietako asko trenez. Azken bi urteetan Gernikan egin den eta trenbideen, katenariaren eta seinaleztapenen berrikuntza integrala ekarri duen inbertsio-ahaleginak udalerriko trenbide-instalazioak funtzionamendu-egoera ezin hobean utzi ditu datozen hamarkadetarako. Terminaleko lanen barruan nasen arteko trenbide-pasagunea kentzea sartu da, trenbidearen gainetik altxatutako pasabide bat eginez.

Miguel Ángel Páez Eusko Jaurlaritzako Azpiegitura eta Mugikortasun Jasangarriaren sailburuordeak, Loly de Juan Garraio Azpiegituren zuzendariak, Antonio López ETSko zuzendari nagusiak eta José María Gorroño Gernikako alkateak instalazio berriak bisitatu dituzte gaur goizean, ireki aurretik. Atari berria Bermeorako nasan dago, foru hiribilduaren hirigunearen aldean, trenbidearen egungo terminalaren eta autobusen terminalaren artean, biltegiko eraikinak lehen okupatzen zuen oinplanoko espazioan.

Atariak bi sarbide simetriko ditu, bata eraikin historikoaren ondoan eta bestea autobus geltokiaren ondoan. Kalearen eta atariaren arteko kota-aldea aldapa txikiko bide irisgarrien bidez bideratu da. Gainera, irteera gehigarri bat diseinatu da, autobus terminaleko lorategi eremurantz, ekitaldi handien une puntualetarako, hala nola datorren asteleheneko azokarako. Eraikin historikoa ez da bidaiarien eraikin gisa erabiliko.

Modu berean, obren ondorioz, nasen arteko trenbide-pasagunea kendu da, trenbidearen gainean pasabide bat eta dagozkion igogailu egokituak eta eskailera finkoak eraikiz, erabiltzaileek trenbide-plataforma gurutzatzea saihesteko eta haren segurtasuna bermatzeko. Goiko pasabideko taulak 14,80 metroko luzera eta 2,60 metroko zabalera ditu, altzairu herdoilgaitzezko egitura du eta estalita dago.

Atarien funtzio nagusia bidaiariei txartelak saltzea eta garraio-zerbitzura sartzen diren pertsonen trafikoa kontrolatzea da. Geltoki berriak trenbideko zerbitzuaren erabiltzaileak sartzeko eta banatzeko funtzioak hartuko ditu, eta sistema behar bezala ustiatzeko beharrezkoak diren gela teknikoak ditu, guztira 244 metro karratuko azalera erabilgarriarekin.

Atariko espazioaren inguratzailea beirazko fatxada da gehienbat, eta horrek argi naturalez hornitutako eremu atsegina ematen dio erabiltzaileari, eta, aldi berean, eraikinaren presentzia fisikoa minimizatzen du Loizaga kalean zehar, eta horrek inpaktu bisual handia saihesten du. Sarbide mugatuko espazioen kanpoko inguratzailea, gela teknikoak, besteak beste, fatxada opakuak dira.

Nasei dagokienez, dagoen luzerari eusten zaio, 92 metro baino apur bat gehiago, eta elementu berrien (katenaria-zutoinak, igogailuak, eskailerak eta markesinak) zimenduak egiteko, kanalizazio berriak egiteko, dagoen zoladura altxatzeko eta berria jartzeko bakarrik esku hartu da horietan, ertzeko piezak, podotaktila eta ohartarazpen-banda ere eguneratuz. Gainera, 25,50 metroko luzera, seinaleak eta altzariak dituen markesina bat instalatu da nasa bakoitzean.

Datorren astelehena igarota, behin-behineko nasak desmuntatzeko lanak hasiko dira, baita eraikin historikoaren inguruan dagoen egungo baliogabetze-linearen babes-markesina ere.

10 milioiko inbertsioa adarrean

Bost milioi euro inguruko aurrekontua izan duen jarduketa Eusko Jaurlaritzako Mugikortasun Jasangarriaren Sailak azken urte honetan Gernikan gauzatu duen garrantzitsuena izan da, baina ez bakarra. 2024an, Euskal Trenbide Sareak 5 milioi euro inguru inbertitu ditu Amorebieta-Bermeo adarreko trenbide azpiegiturak hobetzeko, foru hiribilduko geltokiaren inguruetan batez ere. Lanetan super egitura erabat berritu da. Aparteko esku-hartzeak dira, 25 urtean behin egiten direlako, baina guztiz beharrezkoak zerbitzuaren segurtasuna eta kalitatea bermatzeko.

Jarduketa horien artean, trenbidearen berrikuntza, elektrifikazioa eta seinaleztapena nabarmentzen dira. Trenbidea berritzeko lanek 800 metro inguruko luzera hartu dute. Gernikako geltokiak bi nasa ditu, biak 1. eta 2. trenbide nagusien alboetan. Modu berean, unitateak uzteko erabiltzen diren hiru mauka- edo maniobra-trenbide daude, eta geltokian bertan dauden tailerretarako sarbidea ematen duten beste lau trenbide osagarri.

Elektrifikazioari dagokionez, lanak katenariako ekipamendua eraberritzean eta trenbideen konfigurazio berrira egokitzean oinarritu dira. Horretarako, zutoinetarako, kablea berritzeko eta orratzak muntatzeko zimendu berriak egin dira. Bermeorako adar horren barruan, hainbat eraberritze-lan egin dira Bermeoko geltokietan, sarbidea, arkupea eta nasaren zoladura hobetuta, eta Mundakan, nasa bakoitiko lurzorua ordeztuta eta altzariak instalatuta, atzera-argitutako seinaleak jarrita eta nasa bikoitian kanalizazio berriak eginda.

“Atari berriaren helburua hirigintza arloko integrazioa eta trenak inguruan duen inpaktu bisuala eta akustikoa murriztea da; trenbidearen, katenariaren eta seinaleztapenaren berrikuntzek, berriz, Gernikako trenbide-azpiegitura funtzionamendu-egoera ezin hobean utzi dute datozen hamarkadetarako”, azpimarratu du Miguel Ángel Páez Azpiegitura eta Mugikortasun Jasangarriaren sailburuordeak.