Mikel Jauregi: “une konplexu batean ziurtasunak eskaini nahi ditugu. Gure konpromisoa da enplegua babestea eta gure enpresei laguntzea muga-zergen erronketara eta automobilgintza jasangarriagorako trantsiziora egokitzen”
Eusko Jaurlaritzak Automobilgintzako Mahai Sektorialaren lehen bilera egin du gaur, egungo muga-zergen egoerak gehien eragiten dien sektoreetako enpleguak eta enpresak babesteko eta defendatzeko erantzun publiko-pribatu bateratua koordinatzeko helburuarekin. Bilera hori siderurgiaren sektorearekin lotuta joan den astean egin zen bileraren ondoren egin da, eta fabrikazio aurreratuaren sektorearekin lotuta egingo dena baino astebete lehenago.
Horren harira, Mikel Jauregik elkarlanerako espazio horren garrantzia azpimarratu du eta adierazi duenez, “une konplexu batean ziurtasunak eskaini nahi ditugu. Gure konpromisoa da enplegua babestea eta gure enpresei laguntzea muga-zergen erronketara eta automozio jasangarriagorako trantsiziora egokitzen”.
Eusko Jaurlaritzak eta automobilgintzako enpresek sektoreari laguntzeko analisiak, diagnostikoak eta ekimenak partekatu dituzte gaur. Asteotan aipatu den bezala, denbora errealean egingo zaio jarraipena muga-zergen bilakaerari, eta elkarrekin lanean jarraitzeko konpromisoa hartu da.
Mikel Jauregi Industria, Trantsizio Energetiko eta Jasangarritasuneko sailburua izan da Mahai sektorialaren buru, eta EAEko automobilgintza-enpresa nagusietako ordezkariek hartu dute parte: CIE Automotive, Gestamp, Mondragon Taldea, Mercedes, Tenneco, Teknia, Gureak, Alkorta. ACICAE klusterra, foru-aldundiak, merkataritza-ganberak eta Confebask.
Bileran, erakundeetako eta enpresetako ordezkariek muga-zergek EAEko automobilgintzan duten zuzeneko eta zeharkako eragina, apirilean aktibatutako ezkutu komertzialaren erabilera (2.162,5 milioi euro) eta sektorearen lehiakortasuna eta enpleguaren babesa bermatzeko laguntza-bide berriak aztertu dituzte.
Jauregik gogorarazi duenez, automozioaren euskal sektorea, oso nazioartekotua eta Estatu Batuetan eta Mexikon presentzia produktiboa duena, da muga-zergen politikaren bilakaeraren arrisku handienetakoa duena. Gainera, sektore publikoaren eta pribatuaren arteko koordinazioa indartzeko beharra azpimarratu du, lehiakortasuna bermatzeko trantsizio teknologikoak eta erregulazio-trantsizioak markatutako testuinguru batean.
Topaketa Exekutiboak berak “informatu, entzun eta ekin” gisa definitu duen lan-eredu baten parte da, eta beste industria-eremu estrategiko batzuetan Mahai Sektorial berriak deitzen jarraituko du.
Automobilgintzako mahai sektoriala
Hala, Mikel Jauregik adierazi duenez, “bilera horien helburua da kaltetutako sektoreetako enpresei zuzenean entzutea, arantzelen eraginaren eta bilakaeraren diagnostiko partekatua eta denbora errealeko jarraipena egitea, Eusko Jaurlaritzak martxan jarritako ezkutu komertzialaren erabilera ebaluatzea eta enpresei laguntzeko modu berriak aztertzea”. “Erantzun bateratua eskaini nahi dugu, egungo muga-zergen egoerak gehien eragiten dien sektoreetako enpleguak eta enpresak babestu eta defendatzeko”, azpimarratu du.
Hain zuzen ere, eta Jauregik bere mintzaldian proposatu bezala, gaurko topaketan arantzelen eraginaren diagnostiko partekatua egin da, baita hartutako neurriek izaten ari diren eraginarena ere.
Sektorean duen eragina
Industria sailburuak bere hitzaldian adierazi duenez, Estatu Batuetara zuzenean egindako esportazioak Euskadik merkatu horretara egindako salmenten % 8 besterik ez diren arren (164 M€), hau da, sektore osoaren % 2 baino gutxiago, “zeharkako esposizio handia du, Frantziako eta Alemaniako hornidura-kateetan integratzen delako, Europako ibilgailu-esportatzaile nagusiak baitira Estatu Batuetara”. Sektore oso nazioartekotua da: Estatu Batuetan 20 euskal fabrikatzaile daude, eta Mexikon 50 lantegi. Handik Estatu Batuetako automobilgintzako bezeroak esportatzen dira. Instalazio horiek ere Mexikoren eta Estatu Batuen arteko muga-zergen negoziazioaren zain daude.
Gaur egun, EAEko automobilgintza-sektoreak% 27,5eko muga-zerga du (% 25 gehi% 2,5). Estatu Batuekin negoziatutako akordioaren arabera, Europar Batasunak arantzelak jaisteko dagokion prozedura legegilea abiarazten duen hilaren lehen egunetik aplikatuko da %15a. Horrek esan nahi du EAEk Estatu Batuetara esportatzen dituen 164 milioietan izango lukeen eragina 24,6 milioiko gainkostua izango litzatekeela %15 aplikatuz gero, eta 45 milioikoa muga-zerga 27,5ekoa balitz.
Bestalde, agerian geratu da gaur egun automobilgintzak Europan bizi duen ahultasunak —ibilgailu elektrikorako trantsizioak, erregulazio-presioak eta eskariaren dezelerazioak markatua— areagotu egiten duela EAEko sektorearen ahultasuna AEBko merkatuan sartzeko baldintzetan gertatzen ari diren aldaketen aurrean.
Azkenik, ibilgailu bukatuentzako % 15eko muga-zergak, osagaiei aplikatzearekin batera, tokiko fabrikatzaileen eta USMCAko (Estatu Batuen, Mexikoren eta Kanadaren arteko Akordioa) bazkideen lehia bizia indartu dezake, eta horrek arriskuei aurrea hartzeko eta egokitzapen-neurriak definitzeko jarraipen espezifiko eta koordinatu baten beharra indartzen du.