Lan Zuzendaritzak 2024ko lan-egutegiaren prozedurarekin jarraitzen du, gizarte-eragileen eta Emakunderen alegazioak jaso ondoren

0
Sede del Gobierno Vasco, Lakua
  • Kontuan hartuko du hurrengo urterako proposatzea Emakundek egiten duen iradokizuna, proposatzen duen alternatibaren kontrastea amaitzen denean

Eusko Jaurlaritzako Lan Zuzendaritzak Otsailean 2024ko lan-egutegiari buruz irekitako administrazio-prozedurarekin jarraitzea erabaki du, tartean zeuden erakunde eta entitateei egindako proposamenari alegazioak kontuan hartuta. Alegazio horiek martxoaren 8a barne hartzen zuten, eta Emakundek kontra egin dio eragozpenik jarri ez dioten beste erakunde batzuen aurka.

Ostiral arratsaldeko lehen orduan Emakumearen Euskal Erakundearen txostena jaso zen, Lan Harremanen Euskal Kontseiluak eta Euskadiko Kooperatiben Goren Kontseiluak aurretik emandakoekin batera. Txosten horretan, Lan Zuzendaritzak Eusko Legebiltzarraren 2023ko martxoaren 2ko agindua bete zuen. Agindu horrek Emakunderekin eta gizarte-eragileekin batera 2024ko lan-egutegian efemeride feministak izendatzeko hausnarketa-prozesu bati ekiteko eskatu zion Jaurlaritzari. Kontraste horretatik iritzi desberdinak sortzen dira, eta, nolanahi ere, ez dira lotesleak; beraz, dekretu-proiektua egingo da, eta Gobernu Kontseiluak ebatziko du.

Martxoaren 8ko proposamenari dagokionez, Emakundek igorritako txostenak dio baztertu egiten duela egun hori bera ere baloratzea, proposatutako data arriskutsua dela pentsa daitekeelako, asmo horiek lortzea baino gehiago geldiaraztera iritsi daitekeelako, ahaleginak bateratzea baino gehiago sakabanatzea, eta adierazpen horrek horri buruzko jarrera ez-eztabaidaezina adierazten du. Era berean, horretarako kontratatutako aholkularitza tekniko batetik iradokitako data alternatibo batzuk proposatu ditu, Sailak irekitako administrazio-prozesuaren xede ez direnak, eta horiei buruzko irizpidea eman du, eta honako hau gaineratu du: «Lehen hurbilketa bat da, prozesu osatugabea, bizia eta, jakina, zabalgarria baita, etorkizunean euskal genealogiari buruzko ikerketa historikoa egitea gomendatuz».

Beraz, alegazio batzuek ez dute eragozpenik jartzen martxoaren 8an, eta Emakunderenek, berriz, data hori argudiorik gabe baztertzeko erabakia hartu du, eta aitortu du, gainera, elkarte feministekiko hausnarketa ez dela osoa. Hori dela eta, Lan Zuzendaritzak erabaki du barne-bideetatik jarraitzea, ohi bezala, prozedura irekiarekin, eta dekretu-proiektua Gobernu Kontseiluari aurkeztea.

Lan-egutegia egiteko prozedura

Lan-egutegia egiteko prozedura lanaldiak, lanaldi bereziak eta atsedenaldiak arautzen dituen Errege Dekretuaren 45. artikuluan aurreikusita dago (https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1983-20906). Artikulu horren 4. paragrafoan, honako hau dio: «Autonomia-erkidegoetako jaiegun tradizionalen zerrenda eta hirugarren zenbakian aurreikusitako aukera Lan eta Gizarte Segurantza Ministeriora bidali beharko dituzte urtero, irailaren 30a baino lehen, sail horrek horiek Estatuko Aldizkari Ofizialaren bidez argitara ditzan eta Europako Erkidegoen Kontseiluaren ekainaren 3ko 1182/1971 Erregelamenduan arlo horretan ezarritako betebeharrak bete ditzan». Hala eta guztiz ere, Estatuko jaiegunak ordezten dituzten jaiegun tradizionalen zerrenda iraunkorra duten autonomia-erkidegoek ez dute urtero zerrenda hori bidali beharko.

Azken bi urteetan, lan-egutegiaren administrazio-prozesua urtarrilaren 27an hasi zen 2022rako eta otsailaren 7an 2023rako. Dagokion dekretua maiatzaren 20an/31n argitaratu zen. Dekretua EHAAn argitaratu ondoren, lurralde-ordezkaritzek prozedura berri bati ekingo diote tokiko bi jaiak zehazteko. Horretarako, udalerri guztien informazioa biltzen dute, eta, Euskadiren kasuan, Aldundiak, lurraldeko eta udalerri bakoitzeko jaia zehazteko. Informazioa bildu ondoren, probintzia-ordezkaritzek ebazpena eman zuten, eta Irailaren erdialdean argitaratu zen probintziako aldizkari ofizialetan (aurreko bi urteetako aurrekarietara joan da, hau da, Irailaren 15ean eta 27an, hurrenez hurren, hau da, Euskadi tokiko jaiak Ministerioari igortzeko epemugan, indarrean dagoen araudiaren arabera), hau da, zortzi hilabete inguru prozesua hasi zenetik.

Aipatutako Errege Dekretuaren 45.1, 2 eta 3 artikuluan jasota daude lan-egutegi horretan agertu behar duten datak eta autonomia-erkidegoek erabakiak hartzeko erabil ditzaketen datak. Horietako baten ordezko data proposatzen bada aurreikusitako baldintzetan, epeak betetzeko Otsaila baino beranduago hasten ez den administrazio-prozesuan sartu behar da. Hori gertatu zen ditugun aurrekari hurbiletan, Elkanoren festan, Fundazioak proposatuta, eta Eusko Jaurlaritzaren 80 urteurrenean, Lehendakariaren ekimenez.

Aurrekari horiek guztiak kontuan hartuta, Lan Zuzendaritzaren erabakia administrazio-prozesua ez etetea da. Hasieran proposatu ez den beste edozein jaiegun sartzeak kontsulta egiten zaien erakundeei (LHK, Aldundiak, Eudel, Kooperatiben Goren Kontseilua eta Elizbarrutiko Idazkaritza) kontsulta-aldi berri bat irekitzea ekarriko luke, eta horrek irailaren 30eko epea betetzea eragotziko luke, eta, ondorioz, enpresek eta langileek hurrengo urteko lanaldiak planifikatzeko atzerapenarekin.

Informazio gehigarria